Thursday 17 April 2014

Proses Kelahiran CAHAYA PUTERI SEHARUM KASTURI....

                                                                Assalamualaikum...
                                                    
10.00AM 21/1/14
Aku mula terasa sakit sikit2...nasib hubby cuti..tapi still gagahkan diri pergi kerja sambil di
temani oleh hubby...coz my hubby memang ambik cuti 2 hari sempena besday hubby pada 19/1/14...
sambil makan aku menahan sakit sampai xhabis pon makan...tahan sakit sebab tengok hubby aku selere
je makan...

10.30AM 21/1/14
Perut aku mule memulas2...dah tak tertahan pulak rasenye..cakap kt hubby nak balik rumah...
lepas tu nak terus pergi hospital..hubby aku pon setuju..sampai je rumah aku terus suruh hubby
belah air kelape sebab stok air kelape ade lagi 2 biji..hihihi..hubby pon ape lagi laju je kupas...

11.00AM 21/1/14
Sampai je hospital terus menuju ke dewan bersalin...nurse mintak aku masuk ke bilik
untuk check bukaan servik...ok dah terbukak 1cm...nurse bagi pilihan nak blik rumah
atau stay dihospital...kerane rumah dekat aku mintak balik rumah je...saje je aku kan...ok balik
rumah ok...DOA NABI YUNUS YANG XPUTUS2 AKU BACE SAMPAI BERSALIN...

3.30PM 21/1/14
Aku dah mule xboleh duduk n baring...kalau baring n duduk perut aku bagai dicucuk..sakitnye
xtertahan..mak n nenek pon gelabah bile tengok aku jalan 1 rumah...mak bagi aku makan nasik
berlaukkan ikan bilis...tu pon aku dah xlalu nak makan...mak kate makan sikit untuk tenage...ok
makan jugak sikit..aku mandi basahkan rambut n minum air dihujung rambut byk kali sambil berniat dalam
hati agar Allah permudahkan aku bersalin...(petue orang2 tua)...lepas mandi mak sikatkan rambut aku
dengan minyak kepale ori yg org msak tu (petue org2 tua jgk)...aku berangkat ke hospital dengan barangan
baby skli...

5.00PM 21/1/14
Sampai hospital nurse check bukaan servik dah 5cm...aku terus ditahan di labour room tanpa masuk ward..
sebab nurse kate servik aku terlalu nipis n bile2 mase dah boleh bersalin...redha jela kan...mase untuk makan..nurse kate lepas makan boleh jumpe hubby kt luar labour room..kalau nak mintak maaf ke ape ke kan...aku pon jumpe hubby n mintak maaf sambil tu mak sedare n pak sedare dah ramai menunngu kt luar....hihihi..dorang pon tnye sakit kuat ke ape...nurse pon pelik tengok aku gagah lagi berjalan...selesai aku
masuk semule ke labour room...barang baby sume dah ade kt katil..

7.00PM 21/1/14
Sakit makin kuat2..dan2 tu pulak nak ke toilet..cakap kt nurse nak gi toilet..sebab nurse dah pesan jangan berak nak berak ke kencing gi tau..masuk je toilet tgk ade lendir dan darah..lagi gelabah lar aku kan..
nurse tanye nk check bukaan ke x..aku cakap nak..bukaan servik dah 7cm..nurse ajak aku jalan2..(pelik)rupenye dok atas katil labour room..tunggu doc datang pecahkn air ketuban...sakit jangan cakap lar..huhuhuhuhuhu

7.45PM 21/1/14
Dah settle nie...tunggu waktu meneran pukul 9.45PM...ok tunggu jela sampai sakit kuat...panggil nurse gi tau sakit sangat..nurse kate memang lar sakit..nk bersalin awak kire ok lar cepat..orang lain lame tau nk tunggu...dorang dok nyembang makan laksa lar laksam lar nasik goreng lar...sambil2 tu dok mengate aku "diam je die tahan sakit kan..lau orang lain dah mengerang2 dah"..amboi lau aku mengerang karang aku yang kene marah kan..ish8...

9.45PM
Nurse n bidan dah siap sedie..dibawah lampu sorang..disebelah kanan sorang..disebelah kiri sorang...xlupe hubby tercinte dah dipggil masuk n berdiri dikepale aku...ok terannnnnnnnnnnn....teran lagi...nurse dok ckp kat aku...hubby lak usap2 kepale suruh aku teran...pandai terannnnn lagiiii..lagiiiii...kepale baby pon keluar,,nurse tarik tangan aku pgang kepale baby...hubby pon tengok...makin semangat aku teran....

10.00PM
Alhamdulillah syukur aku telah selamat melahirkan bayi perempuan seberat 2.5kg...
sementare tunggu aku disiapkan oleh bidan hubby iqamatkan bayi kami...syukran....syukran...syukran....ALLAHUAKHBAR....




                                                          2 jam selepas dilahirkan
athirahira20@yahoo.com

2 comments:

Puan Eka said...

senang beno ko bersalin ye hehehehe.

Nasib baik la si zara ni kecik aje orangnyer.

Unknown said...

begitulah kehendaknye....